Освіта Запорізького краю - 2018. Номінація «Інноваційні підходи до розбудови інклюзивної освіти як умова розвитку соціальної компетентності дітей і молоді з особливими потребами»
ВИСНОВОК

За роки незалежності України освіта дітей з особливими освітніми потребами зазнала історичних трансформаційних змін, пов’язаних із визначенням нової суспільно-освітньої парадигми, яка грунтується на принципах людиноцентризму. Головним напрямком розвитку сучасної української освіти окреслений рівний доступ до якісної освіти всіх громадян, у тому числі й осіб із порушеннями або особливостями психофізичного розвитку. Нині в освіті триває динамічний процес кардинальних змін у методологічних, змістових, технологічних та управлінських складових її інноваційного розвитку. Відбувається переоцінка цінностей, долання застарілих стереотипів, дефектологічних рудиментів щодо освіти осіб з особливими потребами, що стає підгрунтям нового нормативно-методичного забезпечення їх навчання і виховання.
Характерною ознакою сучасного розвитку освітньої системи для осіб з особливими потребами стало прагнення до забезпечення доступності усіх освітніх ресурсів на основі урахування індивідуальних особливих потреб дитини, що й стало базовими засадами інклюзивної освіти.
Практика такої освіти довела її гуманістичну та соціальну спрямованість, особистісну зорієнтованість та важливу місію у вихованні толерантного, доброзичливого, позбавленого упередженості суспільства до суб’єктів з особливими освітніми потребами.
Досягнення останніх років посприяли зближенню та взаємопроникненню спеціальної та загальної освіти, усуненню бар’єрів між людьми з порушеним і збереженим слухом. Стратегічним напрямом роботи педагогічного колективу ЗСЗШІ «Джерело» стало впровадження комплексного мультидисциплінарного підходу щодо супроводу дітей з порушеннями слуху за медико-технічним, педагогічним, психологічним і соціальним напрямками.
Розроблення структури організації, системи планування, технологій командної роботи в інклюзивному навчанні дітей з ураженим слухом було зумовлено необхідністю удосконалення шляхів  надання допомоги особам, які потребують корекційної допомоги, оптимізацію реабілітаційних процесів, певну переорієнтацію ключових принципів і технологій сучасної педагогіки:
-         особистісно-орієнтованого навчання;
-         рівневої диференціації;
-         психолого-педагогічного проектування соціального розвитку учнів;
-         управління процесом соціалізації дитини в умовах закладу нового типу;
-         інтерактивного навчання;
-         проектного навчання;
-         командної форми роботи усіх учасників навчально-виховного процесу.
Інноваційна спрямованість науково-методичної роботи з проблеми «Технологія командної роботи в інклюзивному навчанні дітей з порушеннями слуху у ЗСЗШІ «Джерело» забезпечила успішну діяльність педагогічних груп підтримки учнів з інклюзивної формою навчання, задовольнила потреби учнів та їх батьків, прискорила розвиток професійної компетентності фахівців у створенні розвивального корекційно-реабілітаційного середовища.
Досвід роботи педагогічного колективу Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Джерело» Запорізької обласної ради виокремлює першочергові і головні завдання для всіх учасників навчально- виховного і корекційно-реабілітаційного процесу на найближчий період часу:
  • переведення навчального закладу з режиму інерційного функціонування в режим випереджувального інноваційного навчання зі значною активізацією інтегрування дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній навчальний простір при домінуванні інклюзивної освіти як передової філософії демократичного ладу українського суспільства;
  • спеціальна школа має трансформуватися таким чином, аби стати багатофункціональною та виступати ресурсним центром для загальноосвітніх навчальних закладів, їх педагогів, учнів та батьків, спираючись при цьому на багатогранний досвід роботи з особливим контингентом дітей, матеріальні та методичні ресурси, систему медико-психологічного супроводу осіб з особливими освітніми потребами.

Немає коментарів:

Дописати коментар