За роки незалежності України освіта дітей з особливими
освітніми потребами зазнала історичних трансформаційних змін, пов’язаних із
визначенням нової суспільно-освітньої парадигми, яка грунтується на принципах
людиноцентризму. Головним напрямком розвитку сучасної української освіти
окреслений рівний доступ до якісної освіти всіх громадян, у тому числі й осіб із
порушеннями або особливостями психофізичного розвитку. Нині в освіті триває
динамічний процес кардинальних змін у методологічних, змістових, технологічних
та управлінських складових її інноваційного розвитку. Відбувається переоцінка
цінностей, долання застарілих стереотипів, дефектологічних рудиментів щодо
освіти осіб з особливими потребами, що стає підгрунтям нового
нормативно-методичного забезпечення їх навчання і виховання.
Характерною ознакою сучасного розвитку освітньої
системи для осіб з особливими потребами стало прагнення до забезпечення
доступності усіх освітніх ресурсів на основі урахування індивідуальних
особливих потреб дитини, що й стало базовими засадами інклюзивної освіти.
Практика такої освіти довела її гуманістичну та
соціальну спрямованість, особистісну зорієнтованість та важливу місію у
вихованні толерантного, доброзичливого, позбавленого упередженості суспільства
до суб’єктів з особливими освітніми потребами.
Досягнення останніх років посприяли зближенню та
взаємопроникненню спеціальної та загальної освіти, усуненню бар’єрів між людьми
з порушеним і збереженим слухом. Стратегічним напрямом роботи педагогічного
колективу ЗСЗШІ «Джерело» стало впровадження комплексного мультидисциплінарного
підходу щодо супроводу дітей з порушеннями слуху за медико-технічним,
педагогічним, психологічним і соціальним напрямками.
Розроблення структури організації, системи планування,
технологій командної роботи в інклюзивному навчанні дітей з ураженим слухом
було зумовлено необхідністю удосконалення шляхів надання допомоги особам,
які потребують корекційної допомоги, оптимізацію реабілітаційних процесів,
певну переорієнтацію ключових принципів і технологій сучасної педагогіки:
- особистісно-орієнтованого навчання;
- рівневої диференціації;
- психолого-педагогічного проектування соціального
розвитку учнів;
- управління процесом соціалізації дитини в умовах
закладу нового типу;
- інтерактивного навчання;
- проектного навчання;
- командної форми роботи усіх учасників
навчально-виховного процесу.
Інноваційна спрямованість науково-методичної роботи з
проблеми «Технологія командної роботи в інклюзивному навчанні дітей з
порушеннями слуху у ЗСЗШІ «Джерело» забезпечила успішну діяльність педагогічних
груп підтримки учнів з інклюзивної формою навчання, задовольнила потреби учнів
та їх батьків, прискорила розвиток професійної компетентності фахівців у створенні
розвивального корекційно-реабілітаційного середовища.
Досвід
роботи педагогічного колективу Запорізької спеціальної загальноосвітньої
школи-інтернату «Джерело» Запорізької обласної ради виокремлює першочергові і
головні завдання для всіх учасників навчально- виховного і
корекційно-реабілітаційного процесу на найближчий період часу:
- переведення навчального
закладу з режиму інерційного функціонування в режим випереджувального
інноваційного навчання зі значною активізацією інтегрування дітей з
особливими освітніми потребами в загальноосвітній навчальний простір при
домінуванні інклюзивної освіти як передової філософії демократичного ладу
українського суспільства;
- спеціальна
школа має трансформуватися таким чином, аби стати багатофункціональною та
виступати ресурсним центром для загальноосвітніх навчальних закладів, їх
педагогів, учнів та батьків, спираючись при цьому на багатогранний досвід
роботи з особливим контингентом дітей, матеріальні та методичні ресурси,
систему медико-психологічного супроводу осіб з особливими освітніми
потребами.
Немає коментарів:
Дописати коментар