Освіта Запорізького краю - 2018. Номінація «Інноваційні підходи до розбудови інклюзивної освіти як умова розвитку соціальної компетентності дітей і молоді з особливими потребами»




Інформаційний блок досвіду

Тема досвіду:
«Технологія командної роботи в інклюзивному навчанні дітей із порушеннями слуху в Запорізькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті «Джерело».

Актуальність досвіду зумовлена тим, що на етапі становлення системи інклюзивного навчання в Україні одним із головних завдань стає пошук ефективних технологій соціального партнерства, взаємодії усіх суб’єктів освітнього процесу – учнів, учителів, батьків, адміністрації, працівників психологічної та медичної служб навчального закладу, фахівців служби соціального захисту, обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, задля створення умов для рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Накопичений досвід впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти України наразі свідчить про гостру необхідність поєднання зусиль різних фахівців для вирішення спільної професійної проблеми, адже саме від злагодженої діяльності вчителя, асистента вчителя, логопеда, психолога, соціального педагога, директора та батьків у першу чергу залежить успішність навчання, соціалізація та розвиток дитини з особливими освітніми потребами. У сучасній психолого-педагогічній науці та освітньому менеджменті базовим положенням успішного розвитку навчального закладу, як особливої соціальної організації, визначається принцип командної форми роботи і спільної діяльності, яка дає змогу: гнучко та швидко реагувати на зміни зовнішньої та внутрішньої ситуації, значно збільшити результативність професійної діяльності кожного з членів команди завдяки законам соціальної фасилітації, оптимізувати систему управління закладом тощо. Саме тому, проблемною темою розробки є досвід інноваційної діяльності Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Джерело» щодо впровадження технології командної роботи в інклюзивному навчанні дітей із ураженим слухом.
Підвищення ефективності корекційно-реабілітаційної допомоги дітям із психофізичними порушеннями може бути значною мірою забезпечене шляхом розробки та впровадження в практику концептуальної моделі, в якій корекційно-реабілітаційна допомога розглядається як самостійна система, що, в свою чергу, потребує колективного підходу до справи, групової відповідальності та фахового управління.
Створення такої моделі сприятиме успішному досягненню головного із поставлених завдань стратегічного розвитку спеціальної освіти, а саме -збільшенню кількості дітей із психофізичними порушеннями, які охоплені корекційно-реабілітаційною допомогою та медико-психолого-педагогічним супроводом.
Введення нової парадигми управління процесом корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з особливими освітніми потребами у контексті колективно-групової роботи фахових спеціалістів, в першу чергу, сприятиме їхній підготовці до поліфункціональної діяльності та формуванню універсалізму, що забезпечить впровадження інтегрованої та інклюзивної освіти дітей із психофізичними вадами, а також - захист їх прав щодо отримання якісної повної середньої освіти.
Концепція інклюзивних підходів до загальної освіти відображає одну із головних демократичних ідей – всі діти повноправні та активні члени суспільства. Навчання в інклюзивному просторі корисне не тільки для дітей з особливими освітніми потребами, а й для всіх інших дітей, членів їх родин та суспільству в цілому.
Взаємодія зі здоровими однолітками сприяє когнітивному, фізичному, мовленнєвому, соціальному та емоційному розвитку дітей із психофізичними вадами. Крім того, наявність дітей з особливими освітніми потребами в колективі учнів, дозволяє педагогам працювати єдиною командою, об’єднаною спільною метою, розробленим планом дій, інноваційними формами диференційованим викладанням предметів.

Метою досвіду є розробка та впровадження науково-методичних засад технології командної роботи в інклюзивному навчанні дітей з порушеннями слухової функції.
Дана мета підпорядкована створенню умов для удосконалення системи освіти дітей з особливими освітніми потребами, розробці універсальних форм і методів командної роботи фахівців навчального закладу та опрацювання  загальних рекомендацій щодо системного вирішення поставлених завдань.
Основні пріоритетні завдання щодо створення в класах з інклюзивною формою навчання універсальної моделі багаторівневої команди підтримки учня з особливими освітніми потребами:

·         розробка і створення графічного вигляду моделі трьохрівневої форми командної роботи в інклюзивному просторі закладу;
·         вивчення, впровадження та удосконалення нормативно-правової, науково-методичної, фінансово-матеріальної та організаційної основ діяльності спеціального навчального закладу;
·         створення і вдосконалення структури організаційно-педагогічних умов щодо організації плану дій;
·         вивчення і дослідження закономірностей командної роботи в колективі освітнього закладу;
·         формування нового науково-творчого мислення учасників базової та шкільної команд підтримки учнів з інклюзивною формою освіти;
·         системне діагностування та об’єктивна оцінка психічного стану дитини задля її потенційного розвитку;
·         інтенсивність і різнобічність допомоги учню;
·         підтримка соціального середовища, залучення членів родини до реалізації спільної мети;
·         якісно підібраний штат медико-психолого-педагогічного супроводу і корекційної підтримки учнів;
·         підвищення рівня професійної діяльності медичної, соціально-психологічної служб для забезпечення якісної корекційно-реабілітаційної допомоги учням.

Робота над досвідом започаткована у 2010-2011 навчальному році, коли вперше у школі-інтернаті розпочалось навчання дітей за інклюзивною формою.
Протягом декількох років поспіль у «Джерелі» вивчався досвід роботи з даної проблеми за трьома напрямками.
На першому підготовчому етапі (2010-2013) здійснено:
-         модернізацію цілісного корекційно-адаптивного середовища, що відповідає потребам і можливостям кожної дитини, яка навчається в інклюзивному класі, незалежно від її психофізичних можливостей;
-         підготовку необхідної матеріально-технічної та навчально-методичної бази для успішної трансформації існуючого освітнього середовища;
-         підбір фахових спеціалістів та створення дієвої командної підтримки дітям, які потребують інклюзивного навчання;
-         розробку загального курикулуму у навчальному процесі (індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів, програм).
Узагальнюючий етап (2014-2016) характеризувався:
-         удосконаленням діючих технологій, моделей, проектів, які потребують подальшого вивчення і дослідження;
-         конкретизацією засобів упровадження досвіду в освітню практику школи-інтернату та інших навчальних закладів;
-         впровадженням змін і модернізацією курикулуму на стадії планування;
-         використанням набутого досвіду роботи з корекції планів у навчально-виховному процесі;
-         вдосконаленням методик і засобів практичної роботи шляхом впровадженням аналітичних підходів до універсалізації способів диференційованого навчання.

Наразі досвід роботи з даної теми знаходиться на етапі розповсюдження й упровадження (2016-2017), адже розроблена технологія командної роботи в інклюзивному навчанні нечуючих дітей актуальна в освітньому середовищі міста, області, України.

Немає коментарів:

Дописати коментар